miercuri, 31 august 2011

Se oferă recompensă!

Voi cum reacţionaţi la recompense? Vă plac? Vă motivează? Vă cresc orgoliul? 

Mă refer atât la recompense materiale cât şi la recompense nonmateriale.

De fapt ce înseamnă o recompensă? DEX-ul spune că este un bun material sau spiritual acordat pentru a compensa un serviciu, un merit particular sau o acțiune realizată.

Adică... noi facem un serviciu cuiva şi primim ceva în schimb. Dar în egală măsură, putem să ne facem nouă înşine un serviciu şi să ne recompensăm singuri pentru asta. Sună dubios? 




De exemplu: Dacă sar pe pod şi nu în apă,  prind pasărea şi o smotocesc!

Sau un exemplu mai uman: Dacă reuşesc să mă las de fumat îmi cumpăr o pereche de pantofi scumpă

Acestea sunt recompense materiale proprii.

Cum ar suna o recompensă nonmaterială proprie? Dacă reuşesc să nu vomit mâine la doctor când îmi bagă un tub pe gât, doctorul o să poată să-mi pună un diagnostic şi o să mă fac bine. Nu câştigi un bun material, mai degrabă un bun spiritual. Ceva care îţi îmbunătăţeşte starea de spirit, felul în care te simţi. 

De foarte multe ori, noi înşine putem să ne recompensăm dar uităm lucrul ăsta. Căutăm mereu ca altcineva să ne recompenseze, material sau spiritual. Să ne spună că am făcut treabă bună, că suntem deştepţi, frumoşi, să ne dea bonusuri, maşini, case, cadouri. Este importantă şi componenta socială. Interacţiunea.

Dar de ce să nu o trecem pe planul secund, şi să ne gândim cum putem noi înşine să ne apreciem

E important ca ceilalţi să ne susţină. Dar pentru ceilalţi, eforturile pe care noi le facem într-o anumită direcţie, ar putea să  nu însemne nimic. Pentru că fiecare are alte idealuri. 
În loc să tânjim după aprobarea lor, nu mai bine ne dăm singuri un premiu pentru un serviciu/acţiune/merit pe care noi ştim să-l apreciem?




Voi cum v-aţi recompensat ultima dată? Când aţi făcut ceva frumos pentru voi, ca recompensă pentru un efort depus?