luni, 6 februarie 2012

Millenium (The Girl with the Dragon Tatoo) - carte şi film

Prin decembrie 2008 am cumpărat primul volum al trilogiei Millenium de Stieg Larsson. Noroc că eram în concediu pentru că nu m-am mai despărţit vreo 2 zile şi nopţi de carte. Volumul 1, Bărbaţi care urăsc femeile, este o carte poliţistă foarte bine scrisă (şi am citit destule la viaţa mea). Personajul principal feminin, Lisbeth Salander este o descurcăreaţă şi o luptătoare, o fată cu aspect firav şi bizar, o inadaptată dar şi un geniu al calculatoarelor. Un contrast care nu poate să-ţi rămână indiferent. Şi care mie nu a putut decât să-mi placă. 
Mi-a plăcut atât de mult încât mi-am cumpărat următoarele 2 volume (încă netraduse în română la vremea respectivă) în engleză The Girl who Played with Fire, respectiv italiană La regina dei castelli di carta (ocazie cu care a trebuit să învăţ şi să citesc în italiană).

Am aşteptat cu mare curiozitate ecranizarea cărţilor întâi în varianta suedeză. Noomi Rapace este o Lisbeth pe gustul meu, foarte aproape de cum o vedem şi eu în carte. Mică şi rea, fragilă dar puternică, foarte expresivă. Michael Nyqvist este un Mikael Blomkvist suedez autentic şi necosmetizat. Varianta suedeză a filmului scade pe alocuri în energie şi mi se pare că anumite scene de impact nu sunt realizate suficient de convingător. Pare să lipsească un pic de suspans.



.
Varianta Hollywood, cu Daniel Craig şi Rooney Mara este, cum mă aşteptam, mai dinamică.  Daniel Craig este un Mikael Blomkvist mult mai atrăgător, la fel cum şi Robin Wright este o Erica mult mai frumoasă. 




Dezamăgirea mea este însă în Rooney Mara care nu se ridică la înălţimea lui Noomi Rapace. Trecând peste faptul că pare mult mai înaltă decât micuţa Lisbeth, nu reuşeşte să transmită la fel de mult ca predecesoarea ei suedeză. Mie personal, nu a reuşit să-mi pară nici simpatică, nici să-mi stârnească un pic de compasiune. M-a lăsat cumva indiferentă deşi este personajul principal. Poate are legătură cu sprâncenele ei decolorate. Accentul cade mai mult pe Daniel  Craig. Cu toate acestea, Rooney Mara este nominalizată la Oscar pentru acest rol.




Voi care aţi văzut filmele, ce variantă v-a plăcut mai mult? Pentru un alt review al celor 2 filme, intraţi aici.